Sunday 24 July 2011

Anak Patung 7


“Cap, kau dah bagitau Aira?” Alim meletakkan bungkusan makanan yang dibeli dalam perjalanannya sewaktu hendak ke mari. Dilihatnya Ashraf sudah duduk bersandar sambil matanya ditebarkan ke luar jendela. Entah apelah yang mamat ni fikir? Gerutu Alim.

“Wey, kau dengar ke tak ni?”

Ashraf memalingkan kepalanya menghadap Alim. Pandangannya kosong, membiarkan soalan Alim tidak berjawab.

“Haihh, aku tak tau la ape nak jadi ngan kau ni. Dah elok ade orang sayang, kau buang dia camtu je. Pastu mulalah muka monyok macam itik berak kapur,” Alim terus membebel.

Ashraf tertawa kecil mendengar.

“Aira dah tau ke belum encik Acap oii?” Alim mengulangi soalannya.

“Tau apenye?”

“Lahh, tanya aku balik. Aira dah tau ke pasal Najwa?” Alim menghempap badannya ke atas kerusi di sisi  katil Ashraf.

“Dah,” jawab Ashraf pendek.

Alim menggeleng-gelengkan kepalanya. Matanya terus tertumpu pada surat khabar di hadapannya. Ashraf mengeluh panjang.

Fikirannya masih pada kata-kata doktor yang melawatnya awal pagi tadi.

“I’m sorry Mr. Ashraf. Your health condition is very weak. I mean you’ve been very critical. You need to find a suitable donor as soon as possible. Perhaps, you won’t be able to live longer.”

Ashraf tersandar. Matanya merah. Ada linangan di tubir matanya. Bibir diketap keras. Dadanya turun naik. Tangan meramas kuat tilam yang ditutupi cadar putih, mengumpul kekuatan. Fikiran melayang jauh pada Aira. Hati terasa pedih teramat! Air mata lelakinya jatuh jua, menitis satu persatu membasahi uniform hospital yang dipakainya sejak 3 hari lalu.


TING!

Aira : Morning acap! J awak da sihat ke? Semalam awak ttdo mse sy bacakan awk yassin. Hehe.

Skrin telefon dibiarkan menyala. Tidak dibalas mesej Aira. Sebaliknya, tangannya lincah menekan keypad.


MENU – GALLERY – IMAGES – AIRA SYG – OPEN FOLDER


Imej Aira dibuka satu persatu. Ditatap wajah itu penuh dengan rasa sayang. wajah yang membuatkan hari-harinya makin bahagia! Wajah yang sering membuatnya ceria!

Ain't about the (uh)
Cha-Chang Cha-Chang

Keadaan yang sunyi sepi tiba-tiba pecah. Runut bunyi telefon Ashraf menjerit-jerit minta diangkat.


SAYANG – CALLING


“Hello.” Ujar Ashraf sepatah.

“Hello Acap? Awak dah bangun? Saya ingatkan tadi awk tido lagi. Risau saya awk! Awak dah okey ke?” bertubi-tubi soalan Aira. Risau betul!

“Hehe, banyaknya soalan awak ni. Mana satu saya nk jawab dulu ni eh?” Ashraf menyembunyikan suaranya yang serak. Alim hanya memerhati dari sudut bilik sebelum surat khabar di tangan diangkat, lalu disambung bacaanya.

“Ishh, awk ni. Main-main pulak ye? Sy betul-betul risaukan awak la! Kenapa ngan awak semalam? Awak sakit ape?” laju pertanyaan Aira tanpa sebarang titik.

‘Awak sakit ape?’ persoalan itu bermain-main di fikiran Ashraf. Fikirannya melayang seketika.

“Ashraf? Awak ade lagi kat situ ke?” suara Aira memecah layangan fikiran Ashraf. Ashraf mengeluh. Nafasnya ditarik dalam-dalam.

“Aira, berapa kali sy nak kena bagitau awak?? Antara kita dah takde pape lagi dah. Takkan itu pun susah sgt awk nk faham? Kan saya dah kata, lupakan saya! Saya dah ada Najwa! Hey perempuan, aku tak perlukan caring kau tu la! Kau bukan girlfriend aku lagi dah. So just stop ur foolish things ni!” bentak Ashraf keras.

Aira tergamam.

“Aku bencikan kau, paham?! Kau jangan ganggu aku lagi! Perempuan miang!  Aku dah buang kau pun, masih nak terhegeh-hegeh cari aku lagi ke?? Hey perempuan, kau blah la!!  Aku taknak tau pasal kau lagi. Aku dah ada NAJWA! Kau paham?? Aku dah ada NAJWA!! Bodoh!”

Aira tersentak! Segera talian dimatikan. Telefonnya terlepas dari genggaman. Sekali lagi, badannya ketar. Nafasnya turun naik tidak sekata. Dia bergegas ke tandas. Mukanya dibasuh berulang-ulang kali. Kolam matanya terasa panas. Aira jatuh terduduk. Dia tersandar. Air mata mengalir deras. Benih benci terhadap Ashraf mulai bercambah. Hatinya perit.

YA ALLAH!!




Aku menangis lagi
Kecewa untuk sekian kalinya
Dan kisah cinta luar biasa
Habis kau ragut semua
Kejam dirimu, Kejam dirimu
Aku kecewa pedih
Tak mungkin dapat kau faham sakitnya
Kata-katamu lah punca segala
Cinta kita kau persenda
Pergi kau pergi
Tinggalkan aku menangis lagi

(FINA – MENAGIS LAGI)



~to be continue~


No comments:

Post a Comment